Wordpress

Publisering av utvalgte nyheter på bloggen

Mal for publisering

  • I Alma hent låneoversikt til brukeren "Gode Nyheter". Evt. eksporter listen til Excel (for bedre sortering på f.eks. hyllesignatur, e.l.).
  • Bloggmateriale finnes på fellesområde i mappen T:\Administrasjon\Bibliotek\Tekstdok\KHiO-biblioteket\Bloggmateriale
    • For å generere selve html-koden som skal limes inn i Wordpress brukes det et mal i Excel, Nyheter_bloggliste_mal_1.3.xlsx fra mappen Nyhetslister. Til denne filen trenger man 2 ting: bibliografisk referanse og lenke til dokumentet i Oria. I tillegg trenger man et forsidebilde.
      • Forsidebildet kan man laste ned fra google images. Legg bildene i mappen Bildemateriale\Bilder nye bøker og rediger bildebredden i Paint eller Photoshop til 135 piksler.
      • Referansen henter man i Oria ved å søke på boken, så under Detaljer - Send til - Referanse
      • Oria-lenken henter man samme sted gjennom Permanent lenke
      • Når du er ferdig med alle nyheter, kopier innholdet i de grønne cellene i A-kolonnen fra regnearket. Dette blir html-koden som skal brukes i Wordpress. Se bildet nedafor.
oria.png

Wordpress

  • Logg deg på bloggen i Wordpress.
  • Lag en ny post, skriv riktig tittel, og lim html-koden inn i Tekst-fanen. Se bildet nedafor. Denne fanen brukes bare til å gjøre dette, deretter kan man jobbe i Visuell-fanen.
wp1.png
  • Last opp alle forsidebilder på mediebiblioteket. Husk å hukke av alle bilder etter opplastingen!
  • For hver nyhet marker teksten Vis detaljer, kopier lenken som vises (høyre click) og sett inn riktig bilde istedenfor denne teksten, ved å bruke Legg til media-knappen. Se bildet nedafor.
wp2.png
  • Klikk på bildet og bruk Rediger-knappen (blyant). Se bildet nedafor.
wp3.png
  • Velg Tilpasset URL, lim inn lenken, kryss av Åpne lenke i ny fane. Se bildet nedafor.
wp4.png
  • Nå kan bloggposten publiseres ved å klikke på Publiser-knappen.
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License